W niedawnym raporcie Światowej Organizacji Zdrowia stwierdzono, że około 16% światowej populacji, czyli 1 na 6 osób, jest lub było dotkniętych niepłodnością. Co więcej, badanie pokazuje, że niepłodność nie jest dyskryminująca, wpływając w podobny sposób na kraje o wysokich, średnich i niskich dochodach. Ponieważ niepłodność jest doświadczana przez tak wielu, jest to ważny temat dla chrześcijan, aby zrozumieć ją z biblijnej perspektywy.
Prawie wszystkie obecne
dyskusje na temat niepłodności klasyfikują ją jako chorobę i przypisują jej
przyczynę czynnikom fizjologicznym lub psychologicznym. W ten sposób zaprzecza
się jakiejkolwiek przyczynie niepłodności związanej z działaniem Bożej
opatrzności. Z jednej strony endokrynolodzy, psycholodzy i niektórzy
chrześcijanie twierdzą, że niepłodność jest wynikiem czynników fizycznych lub
psychologicznych. Z drugiej strony, Biblia przedstawia niepłodność jako
rezultat celowej suwerenności Boga. Jak modliła się Anna, uwolniona od swojej
niepłodności, „Pan zabija i ożywia; sprowadza do Szeolu i wskrzesza” (1 Sam
2:6). Podsumowując, chodzi zatem o to, czy przyczyna niepłodności powinna być
rozumiana jako wynik czynników fizycznych lub psychologicznych, czy też jako
wynik celowej suwerenności Boga.
W tym artykule będę
argumentować, że przyczyna niepłodności jest zgodna z Biblią i ostatecznie jest
wynikiem celowej suwerenności Boga. Chociaż przyznaję, że przyczyna
niepłodności obejmuje czynniki fizyczne i psychologiczne (tj. „przyczyny
wtórne”), nadal będę argumentować, że niepłodność jest przede wszystkim
skutkiem suwerenności Boga. Jak wielokrotnie pokazuje Biblia, Bóg jest
suwerenny zarówno nad tym, co fizyczne, jak i psychologiczne. Jeśli chodzi o
to, co fizyczne, jak powiedział apostoł Paweł, „[Bóg] daje całej ludzkości
życie i oddech, i wszystko” (Dzieje Apostolskie 17:25). A jeśli chodzi o to, co
psychologiczne, Salomon napisał: „Zamysły serca należą do człowieka, ale
odpowiedź języka pochodzi od Pana” (Prz 16:1).
Chociaż niektórzy mogą
mieć trudności z zaakceptowaniem tego, że Bóg jest ostateczną lub „główną
przyczyną” niepłodności, odpowiedziałbym, że Bóg Biblii jest suwerenny nad
wszystkimi rzeczami, nawet nad niepłodnością.
Jak wspomniano powyżej,
kwestia ta jest ważna, ponieważ niepłodność jest tak powszechna i ponieważ pary
doświadczające tego problemu pragną zrozumieć jego przyczyny. Dlatego mam
nadzieję, że ten krótki artykuł pomoże takim parom zrozumieć, że ich
niepłodność jest w rękach Boga, który jest nie tylko dobry, ale zainteresowany
tym, by dać im to, co najlepsze.
W tym artykule używam
terminu „celowa (rozmyślna) suwerenność”, aby uchwycić biblijną doktrynę o
opatrzności Bożej. John Piper podkreśla różnicę między doktryną suwerenności
Bożej a opatrznością Bożą: „Termin suwerenność nie zawiera idei
celowego działania, ale termin opatrzność tak”. Tak więc,
argumentując, że niepłodność jest wynikiem opatrzności Bożej, argumentuję, że
niepłodność jest wynikiem celowego działania Boga.
Celowa suwerenność Boga
Westminsterskie Wyznanie
Wiary oferuje następującą definicję opatrzności: „Bóg, wielki Stwórca
wszystkich rzeczy, podtrzymuje, kieruje, rozporządza i rządzi wszystkimi
stworzeniami, czynami i rzeczami, od największych nawet do najmniejszych, przez
swoją najmądrzejszą i najświętszą opatrzność, zgodnie z Jego nieomylną
przedwiedzą oraz wolną i niezmienną radą Jego własnej woli, ku chwale chwały
Jego mądrości, mocy, sprawiedliwości, dobroci i miłosierdzia ”. Stwierdzenie,
że Bóg rządzi wszystkimi działaniami i rzeczami, oznacza, że Bóg jest
suwerenny, a stwierdzenie, że czyni to „ku chwale swej mądrości, mocy,
sprawiedliwości, dobroci i miłosierdzia”, oznacza, że Jego suwerenność jest
suwerennością celową. Podobnie MacArthur i Mayhew twierdzą, że „Boża opatrzność
zachowuje swoje stworzenie, działa w każdym wydarzeniu na świecie i kieruje
rzeczami we wszechświecie do wyznaczonego im celu ”.
Do tego punktu możemy
wykazać zakres celowej suwerenności Boga na podstawie szeregu fragmentów. Na
początek, opatrzność Boga widoczna jest w naturze. Psalmista mówi o celowej
suwerenności Boga nad takimi zjawiskami naturalnymi, jak uderzenia piorunów (Ps
135:7) i wzrost roślin (Ps 104:14). Jezus powiedział, że to Bóg „sprawia, że słońce
Jego wschodzi nad złymi i dobrymi, i deszcz pada na sprawiedliwych i
niesprawiedliwych” (Mt 5:45). Biblia proponuje, że opatrzność Boga rozciąga się
na dzikie zwierzęta. Jezus powiedział, że Ojciec karmi ptaki (Mt 6:26). Nawet
wydarzenia, które z naszej perspektywy wydają się przypadkowe, mieszczą się w
zakresie celowej suwerenności Boga. Na przykład Księga Przysłów 16:33 mówi:
„Los wrzuca się we fałdy, ale każdy jego wyrok należy do Pana”.
A jednak pozostaje
pytanie: „Czy Biblia mówi o celowej suwerenności Boga nad niepłodnością?”
Odpowiedź brzmi: „Tak”. I tę prawdę można wykazać na pierwszych stronach Pisma
Świętego. Kiedy Ewa urodziła Seta, powiedziała: „Bóg przeznaczył mi innego
potomka…” (Rdz 4:25). Kiedy dzieci Hioba zostały zabite, oświadczył: „Pan dał,
Pan wziął; błogosławione niech będzie imię Pańskie” (Hi 1:21). Hiob słusznie
zrozumiał, że to Pan dał mu dzieci. Psalmista oświadczył, że „[Bóg] daje dom
niepłodnej kobiecie, czyniąc ją radosną matką dzieci” (Ps 113:9). A Salomon
napisał: „Dzieci są dziedzictwem od Pana, a owoc łona nagrodą” (Ps
127:3).
Ponadto, jest również
jasne, że ci, którzy doświadczyli niepłodności w Biblii, rozumieli ją jako
wynik celowej suwerenności Boga, chociaż nie oznacza to, że łatwo ją
akceptowali. Jak oświadczyła Rachela: „Daj mi dzieci, bo inaczej umrę!” (Rdz 30:1).
Jednak to Jakub odpowiedział jej, mówiąc: „Czyż ja jestem na miejscu Boga,
który odmówił ci owocu łona?” (Rdz 30:2). Mówiąc o niepłodności Anny, 1 Samuela
1:5 mówi: „Pan zamknął jej łono”. A gdy Pan otworzył jej łono, oświadczyła w
modlitwie: „Pan zabija i ożywia” (1 Sam 2:6).
Podczas gdy niektórzy
odrzucają koncepcję celowej suwerenności Boga nad niepłodnością, Pismo Święte
przedstawia tak wszechobecny pogląd na suwerenność Boga, że nie mamy innego
wyboru, jak tylko postrzegać Boga jako główną przyczynę niepłodności. I chociaż
może być trudno zaakceptować fakt, że Bóg jest przyczyną takiego bólu, Pismo
Święte daje nam przykłady Boga wykorzystującego różne nieszczęścia - nawet
grzech - do realizacji swoich celów.
Księga Rodzaju 50:20 może
być tego najlepszym przykładem. Podczas gdy bracia Józefa próbowali go
zniszczyć, Bóg wysłał go do Egiptu, aby ich uratować. Służba Pawła dostarcza
innego przykładu. Podczas gdy jego przeciwnicy próbowali udaremnić jego
posługę, a tym samym dzieło Boga, Paweł napisał z celi więziennej: „To, co mi
się przydarzyło, naprawdę służyło rozwojowi ewangelii” (Flp 1:12). List do
Kolosan 1:16 mówi: „Albowiem przez Niego zostało wszystko stworzone, zarówno
to, co w niebiosach, jak i to, co na ziemi, byty widzialne i niewidzialne, czy
to trony, czy panowania, czy nadziemskie władze, czy zwierzchności - wszystko
przez Niego i dla Niego zostało stworzone”. Kiedy Paweł wspomina o „tronach,
panowaniach, władcach lub władzach”, ma na myśli anielskie siły zarówno dobra,
jak i zła. To właśnie o nich mówi, że „zostały stworzone przez niego i dla
niego”. Argumentując od większego do mniejszego, jeśli Bóg stworzył siły zła i
wykorzystał je do swoich boskich celów, nie powinno być nam trudno zaakceptować,
że Bóg jest suwerenny nad niepłodnością i podobnie wykorzystuje ją dla naszego
dobra i dla swojej chwały.
Mroczna opatrzność niepłodności
Komentując fakt, że to sam
Bóg zachował Sarę bezdzietną, Stephen Charnock napisał: „Opatrzność jest
tajemnicza, ponieważ Boże drogi są ponad naszymi ludzkimi metodami. Ciemne
opatrzności są często tlącymi się podwalinami pod jakiś doskonały projekt,
który Bóg ma zamiar objawić”. Charnock dobrze uchwycił niepłodność słowami
»ciemne opatrzności«. Wiele kobiet, które doświadczają niepłodności, twierdzi,
że jest to najbardziej przykre doświadczenie w ich życiu. Pisząc jako ktoś, kto
doświadczył niepłodności z pierwszej ręki, Matthew Arbo podsumowuje zakres
emocji, jakich doświadczają niepłodne pary: „Zapał, zmartwienie, nadzieja,
rozczarowanie, pewność siebie, rozpacz, zażenowanie - czuli to wszystko - i
zawsze, wszędzie nieodparty wstyd, że nie są w stanie wykonać podstawowego
ludzkiego zadania rozmnażana się”. A jednak, jak widzimy, że nie możemy usunąć
Bożej ręki z takich mrocznych opatrzności.
Chociaż musimy wystrzegać
się oferowania prawdy jako frazesu, nie możemy unikać zaakceptowania tego, co
Biblia wyraźnie naucza na temat niepłodności. Wszystkie rzeczy współdziałają ku
dobremu z tymi, którzy według postanowienia Bożego powołani są (por. Rz 8:28).
I prawdą jest, że „Pan dał i Pan zabrał, błogosławione niech będzie imię
Pańskie” (Job 1:21). John Piper napisał, że „ostatecznym celem Bożej
opatrzności jest uwielbienie Jego łaski w duchowym i moralnym pięknie
niezasłużonej, kupionej krwią oblubienicy Chrystusa, która cieszy się,
odzwierciedla, a tym samym powiększa Jego wielkość, piękno i wartość ponad
wszystko. ”
Oby ten rozległy pogląd na
Bożą opatrzność uchwycił serca i umysły tych, którzy doświadczają bezdzietności
i przygotował kaznodziejów Słowa Bożego do przeprowadzenia ich przez te próby.