W ostatnim czasie temat
grzechów dyskwalifikujących, w szczególności cudzołóstwa, stał się palącą
kwestią w przywództwie kościelnym. Co Pismo Święte mówi o przywróceniu do życia
człowieka, który popadł w taki grzech? Czy może on kiedykolwiek powrócić na stanowisko
przywódcze? Ten post ma na celu zbadanie biblijnych kwalifikacji do służby,
wpływu moralnego upadku i drogi do pokuty.
1.
Waga grzechu seksualnego w przywództwie
- Cudzołóstwo niszczy
zaufanie i wierność na najgłębszych poziomach.
- Biblijne kwalifikacje dla starszych i kaznodziejów wymagają nienaganności i uczciwości (1 Tymoteusza 3, Tytusa 1).
2.
Rozróżnienie między przebaczeniem a przywróceniem do służby
- Przebaczenie i
przywrócenie do przywództwa nie są synonimami.
- Prawdziwa skrucha nie
wymaga przywrócenia, ale uznaje powagę upadku. [Tim wskazuje wręcz, że jeśli
osoba będąca w służbie dopuściła się grzechu, później z niego „pokutowała”, ale
jednocześnie cały czas dąży do przywrócenia do służby – to jest to bardzo
niebezpieczny symptom wskazujący, że być może człowiek ten nie uświadomił sobie
tego, co tak naprawdę się wydarzyło]
3.
Biblijne przykłady i brak wyraźnych protokołów odnowy
- Podczas gdy często
cytuje się zaparcie się Chrystusa przez Piotra i późniejsze przywrócenie, Pismo
Święte nie odnosi się bezpośrednio do przywrócenia upadłego przywódcy po
cudzołóstwie.
4.
Ocena skruchy i przywrócenia
- Zaufanie należy zdobywać
poprzez konsekwentną wierność – do tego potrzeba dużo czasu.
- Upadły przywódca nie
powinien dążyć do przywrócenia do służby, ale skupić się na prowadzeniu
uczciwego życia.
5.
Odpowiedzialność Kościoła
- Kościoły muszą
przestrzegać biblijnych standardów przywództwa, jednocześnie okazując łaskę i
odpowiedzialność.
- Dyscyplina, choć trudna,
jest niezbędna do utrzymania czystości w ciele Chrystusa.
6.
Wysokie powołanie z wysokimi standardami
Powołanie do służby jest
świętym zaufaniem wymagającym życia w uczciwości i wierności. Podczas gdy
przebaczenie jest zawsze dostępne przez Chrystusa, kwalifikacje do przywództwa
pozostają wysokim standardem, którego nie wolno naruszać.
Na zakończenie, obyśmy
wszyscy dążyli do czystości, czy to w przywództwie, czy jako członkowie ciała
Chrystusa. Dążmy do pobożności i zachęcajmy się nawzajem w wierze, starając się
dobrze ukończyć bieg.
Modlitwa:
„Panie, pomóż nam być czystym kościołem z czystym przywództwem. Obyśmy
chodzili w nowości życia, zrzucając z siebie to, co stare i przywdziewając to,
co nowe, ku Twojej chwale. Amen.”
Tim Conway