Biblia mówi, że Bóg nienawidzi niektórych ludzi. Rzymian 9:13 uczy nas, że Bóg „znienawidził” Ezawa zanim ten jeszcze się urodził, ponieważ Ezaw odziedziczył Adamową nienawiść do Boga, a PANU nie upodobało się (w Jego ukrytej woli) wybrać Ezawa do zbawienia. Psalm 5:5 mówi: „Głupcy nie ostoją się przed twymi oczyma. Nienawidzisz wszystkich czyniących nieprawość”. Zauważ, że ten fragment nie mówi o jakimś abstrakcyjnym „grzechu” w stosunku do którego Bóg odczuwa nienawiść. Ten fragment Słowa Bożego mówi o Jego nienawiści do konkretnych ludzi.
W Psalmie 139:21-22
czytamy: „Czy nie nienawidzę tych, PANIE, którzy nienawidzą ciebie? I nie
brzydzę się tymi, którzy przeciwko tobie powstają? Nienawidzę ich pełnią
nienawiści i mam ich za wrogów”. Te słowa mówią, że powinniśmy przyłączyć się
do Boga w Jego świętej nienawiści. Nowy Testament mówi to samo w Księdze
Objawienia 2:6
Jak mamy to rozumieć? W niektórych
przypadkach nienawiść oznacza po prostu „mniej kochać”. W Ewangelii Łukasza
14:26 czytamy, że nasz Pan nakazał nam nienawidzić członków własnej rodziny,
jeśli chcemy iść za Nim, podczas gdy w równoległym fragmencie w Ewangelii
Mateusza 10:37 Jezus mówi, że musimy kochać ich mniej, aniżeli Jego samego.
Jednak to „bardziej łagodne” wyjaśnienie nie może mieć zastosowania w cytowanym
fragmencie Listu Pawła do Rzymian. Bóg nie kochał Ezawa mniej niż Jakuba. Bóg
nie kochał Ezawa w żaden zbawczy sposób.
Psalm 139:21-22 daje nam
ważną perspektywę: Nienawidzić kogoś, to widzieć go i traktować jak wroga. W
Biblii nienawiść nie jest przede wszystkim emocją, ale raczej działaniem
przymierza. Ci, którzy traktują Boga jako wroga, odkryją, że On będzie traktował
ich w ten sam sposób. Ponieważ są Jego wrogami, PAN ich „nienawidzi”, a także
ich zniszczy.
„Miękkie” i „twarde”
zrozumienie nienawiści można połączyć w ten sposób: Kiedy Biblia mówi o tym, że
Bóg kogoś umiłował, oznacza to, że wybrał On, aby okazać tej osobie swoją
przychylność. Kiedy Biblia mówi o Bożej nienawiści, oznacza to, że Bóg
zdecydował pominąć tę osobę w swoim zbawczym planie. To dlatego mamy upodobać
sobie Chrystusa, a nie faworyzować członków naszych rodzin. W ten sam sposób
Bóg upodobał sobie Jakuba, a nie Ezawa. I my wybieramy tych, którzy miłują
Boga, a nie Jego wrogów.
Preferowanie
(faworyzowanie) jest wyborem, a nie emocją. Kiedy członkowie naszych rodzin
atakują kościół, musimy stanąć po stronie Chrystusa. Kiedy znajdujemy Bożą przychylność,
oznacza to, że jesteśmy wybranymi Boga. Z kolei tych, których On nie umiłował,
pozostawił na potępienie z powodu ich własnych grzechów.
Coram Deo
Kiedy widzimy, że miłość i
nienawiść sprowadzają się do „przychylności” i „nieprzychylności”, widzimy, że
są to rzeczy obiektywne, wiążące się ze świadomymi decyzjami. Jak zrozumienie
tego zmienia sposób w jaki patrzysz na ludzi? Postanów okazywać przychylność
(uznanie) tym, których nakazano tobie kochać, a także „nieprzychylność” tym,
których należy nienawidzić.