Poniższy przegląd biblijny
jest oparty na książce „Joni” napisanej przez Joni Eareckson Tada.
Biblijne zasady związane z cierpieniem. Po każdej zasadzie umieszczono litery wskazujące na to, do kogo się ona stosuje: O – ogólnie; W – wierzący; N – niewierzący.
1. Cierpienie nie zawsze
spowodowane jest grzechem, nie zawsze też świadczy o braku duchowości ( 1 Kor
4:9-14; J 9:1-3; 2 Kor 11:22-31). O
2. Źródło cierpienia wiąże
się z grzechem, złem i przekleństwem Boga (1 M 3:14-19; 2 Kor 15:51-55; Rz
8:20-23). O
3. Usunięcie cierpienia
wiąże się z odkupieniem (1 M 3:21- porównaj kontekst poprzedzający ten werset)
i ostatecznym zwycięstwem sprawiedliwości (2 P 3:5-7.10; Obj 21:1.4, 22:2-3). O
4. Cierpienie i zło mają
miejsce w szerszym kontekście Bożej opieki (1 M 50:20; Job 1:12, 2:6). Nie jest
to zły los czy niepowodzenie. O
5. Cierpienie może być
negatywne lub pozytywne w zależności od reakcji człowieka (1 M 50:20; Ks.
Joba). Szatan chce odsunąć nas na bok (1 P 5:8-9); Bóg chce, aby cierpienie nas
wzmocniło (Ks. Joba). O
6. Na cierpienia należy
oczekiwać rozumiejąc je w świetle charakteru Boga (1 P 4:19; Job 23:10,13-14; 1
Kor 10:13; Iz 55:9; Prz 11:5), aby nie ulec rozpaczy (2 Kor 4:8; Rz 8:28-32). O
7. Cierpienie wskazuje na
czułe miejsca naszego obecnego stanu i potrzebę odkupienia (2 Kor 5:1-5; Flp
3:21). Pokazuje to, że największą potrzebą człowieka nie jest tylko zbawienie
ciała, ale i duszy, która żyje poza grobem (1 P 1:6.9.24). O
8. Cierpienie sprawdza to,
w czym leży nasza prawdziwa nadzieja (1 P 1:6.13) i objawia zamiar naszych serc
(Job 2:9; Ps 11:5, 17:1-5), ponieważ skłania nas do zastanowienia nad
prawdziwym sensem życia. O
9. Cierpienie służy do
zwiększenia naszej świadomości o podtrzymującej mocy Bożej i tego, komu
zawdzięczamy to, że trwamy (Ps 68:20; 2 Kor 12:9-10); przyciąga nas bliżej do
Niego (Job 23:5.7.10) ponieważ On troszczy się o nas (1 P 5:7). O
10. Bóg używa cierpienia,
aby mieć chwałę od ludzi zarówno dobrych jak i złych (1 P 1:6,7; J 9:1-3, 11:4;
Obj 11:13). O
11. Bóg używa cierpienia,
aby nas oczyścić, udoskonalić, wzmocnić i zachować od upadku (Ps 66:8,9; Hbr
2:10, 12:10). W
12. Cierpienie pozwala na
to, aby w naszym śmiertelnym ciele objawiło się życie Chrystusa (2 Kor 4:7-11),
doprowadzając nas do bankructwa, a następnie do polegania na Bogu (2 Kor 12:9;
Ps 14:6). W
13. Cierpienie uczy nas
pokory (2 Kor 12:7) przekazując nam umysł Chrystusowy (Fil 2:1-11), gdyż Bogu
bardziej zależy na charakterze niż wygodzie (Rz 5:3.4; Hbr 12:10,11). Stąd
największym dobrem życia chrześcijańskiego nie jest brak bólu, lecz
podobieństwo do Chrystusa (2 Kor 4:8-10; Rz 8:28-29). W
14. Cierpienie może być
oczyszczeniem przez Boga grzechu i buntu (Ps 107:17; Iz 24:5,6; Dz 5:1-11; 1
Kor 11:29-30). O
15. Dobrowolne cierpienie
jest sposobem okazania miłości Bożej (2 Kor 8:1.2.9). W
16. Człowiek uczy się z
cierpienia posłuszeństwa i samodyscypliny (Hbr 5:8) wraz z cierpliwością (Rz
5:1-5) i oczyszczeniem (Jk 1:2-8; Prz 17:3); cierpienie upodabnia nas do Jego
śmierci (Fil 3:10; 2:1-11). W
17. Cierpienie może być
spowodowane tym, że zawiedliśmy lub nie użyliśmy według mądrości danych nam
przez Boga środków (Rz 19:16; 13:20, 11:24, 22:3, 27:12; Job 21). O
18. Tymczasowe cierpienie
może być spowodowane zaniedbaniem osób stojących nad nami (4 M 14:31-33), ale
ostatecznie odpowiadamy indywidualnie (Ez 18:10 i szeroki kontekst). O
19. Cierpienie czy ból są
wskaźnikiem lub odstraszeniem od ciągłego krzywdzenia ciała (Ps 139). O
20. Cierpienie jest
częścią walki sprawiedliwości z grzechem (Hbr 12:4-13) i złymi ludźmi (Ps 27:12
i 37:14.15; 1 P 2:18; 2 Tm 3:1-13; Hbr 11:36-40).
21. Szatan używa
cierpienia aby rzucić oszczerstwo na charakter Boga i Jego świętych (Job 1:2).
O
22. Cierpienie służy jako
wstępne ostrzeżenie przed sądem oczekującym niewierzących (Łk 16; Obj 20:10-15;
2 Krl 15:5). N
23. Szatan używa
cierpienia jako przeszkody w ewangelizowaniu (Ef 6:16-20; 2 Tm 4:1-8.15-17; 2
Kor 4:7-18).
24. Wytrzymanie cierpienia
zostało podane jako powód nagrody (2 Kor 4:17; 2 Tm 2:12). W
25. Cierpienie pokazuje
całkowite oddanie Chrystusowi, jakiego potrzebujemy we wszystkim, co robimy lub
mówimy (2 Kor 4) i wskazuje na potrzebę podtrzymującej nas łaski Bożej. W
26. Cierpienie zmusza do
wspólnoty i wykorzystania naszych darów dla wspólnego dobra (1 P 4:12; 1 Kor
12; Fil 4:12-15). W
27. Cierpienie wskazuje,
że prawdziwa wiara przeżyje zarówno nieszczęście jak i powodzenie (Job
42:7-17). W
28. Cierpienie uczy nas,
że podtrzymanie naszego życia nie zależy całkowicie od naszego fizycznego
życia, ale od działania Boga w sercu (Ps 27). W
29. Cierpienie łączy
chrześcijan razem we wspólnym celu (Obj 1:9). W
30. Cierpienie daje
zdolność rozróżniania i poznania – uczy nas Jego praw (Ps 119:66-71). W
31. Przez cierpienie Bóg
może uformować skruszonego i zgnębionego ducha, jakiego pragnie (Ps 51:18.19;
32). O
32. Cierpienie skłania nas
do okiełznania naszych umysłów przez to że zmusza nas do położenia naszej
nadziei w łasce, która objawi się przy objawieniu Jezusa Chrystusa (1 P 1:6.13,
2:5). O
33. Cierpienie może zostać
użyte jako czynnik unieważniający zamysły narodów i ich plany (Obj 17:18; Ps
33:10). N
34. Bóg używa cierpienia,
aby nas upokorzyć, aby mógł nas we właściwym czasie wywyższyć (1 P 5:6.7 i
szeroki kontekst). W
35. Cierpienie uczy nas
liczyć nasze dni, abyśmy mogli dać Bogu mądre serce (Ps 90:7-12). W
36. Ponieważ sąd
ostateczny jeszcze się nie dopełnił aktualne cierpienie musi być traktowane
jako niezbędna część tego życia (1 P 5:10; Fil 3:20.21). O
37. Cierpienie jako
dopełnienie zła będzie zapłatą dla niewierzących za ich bunt (2 P 2:13, 3:7).
Dlatego cierpienie służy jako ostrzeżenie dla bezbożnych. N
38. Cierpienie jest cenne
dla pobożności, gdy idzie w parze z zadowoleniem (1 Tm 6:6). W
39. Cierpienie jest czasem
konieczne do tego, aby pozyskać zagubionych (2 Tm 2:8-10 i 4:5.6; 2 Kor
1:1-11). W
40. Cierpienia
sprawiedliwych wzmacniają i pozwalają człowiekowi pocieszać tych, którzy są
słabi lub cierpią (Fil 1:12-14.20, 2:17; 2 Kor 1:3-11; Hbr 2:18).
41. Cierpienie jest tylko
tymczasowe i w świetle swego chwilowego utrapienia jest niczym w porównaniu z
doniosłością poznania Chrystusa (Fil 3:8). W
42. Ponieważ
sprawiedliwość nie wyzwala nas z cierpienia, powinno to uczyć nas, że toczy się
walka na dużo wyższej płaszczyźnie i dopóki się nie skończy, cierpienie będzie
mogło istnieć nadal (zob. Job). O
43. Bóg pragnie prawdy w
naszym najgłębszym wnętrzu i robi to między innymi przez cierpienie (Ps 51:8,
Ps 119:17). W
44. Sprawiedliwość za
cierpienie znajdziemy w przyszłym życiu (Ps 58:11-12; Łk 16:19-31; 1P 10:13). W
45. Cierpieniu zawsze
towarzyszy większe źródło łaski (2 Tm 1:7-8 i 4:16-18; 1 P 4:14; 2 P 1:3; 1 Kor
10:13). W
46. Cierpienie może
prowadzić do opamiętania się z grzechu (Ps 32; 2 Kor 7:5-11). O
47. Cierpienie uczy nas
ludzi, że jesteśmy krusi i słabi, zależni w naszej nadziei od kogoś większego
(Ps 14:6 i 11:1). O
48. Cierpienie
sprawiedliwych (pomsta) będzie głównym powodem sądu bezbożnych (Ps 12:6; Obj
6:9-11). N
49. Cierpienie uczy nas
dziękować w czasach smutku (2 Kor 1:11). W
50. Cierpienie powiększa
wiarę (1 M 22; Ps 46:11; Jr 29:11). W
51. Cierpienie pozwala
Bogu objawić Swą troskę (Ps 56:9). W
52. Cierpienie rozszerza
naszą nadzieję (Job 13:14-15). W
53. Kiedy cierpienie
wydaje się nie mieć sensu w sferze fizycznej, ma na pewno sens w sferze
duchowej (Job 1-3). O
54. C.S. Lewis „Bóg szepce
w naszych przyjemnościach, ale krzyczy w naszym bólu”. N
55. Kiedy nie ma
odpowiedzi na cierpienie, nie znaczy to, że Bóg zapomniał, ale że rozwiązanie
nadejdzie w przyszłym życiu (Ps 9:13.19). O
56. Cierpienie nie jest
powodem do wstydu (2 Tm 1:12). W