Pobożność (pietas) stanowi jeden z głównych tematów teologii Jana Kalwina. Jego teologia jest, jak wyraził to John T.McNeill „szczegółowym opisem jego pobożności”. Kalwin był zdecydowany zamknąć swoją teologię w granicach pobożności. Dla niego, teologia zajmuje się przede wszystkim wiedzą o Bogu i o nas samych, jednak tam gdzie nie ma prawdziwej pobożności, tam też nie ma prawdziwej wiedzy.
Dla Kalwina pietas, oznacza
właściwą postawę człowieka wobec Boga, która obejmuje prawdziwą wiedzę, płynące
z głębi serca uwielbienie, zbawczą wiarę, synowski lęk, poddanie w modlitwie i
pełną czci miłość. Poznanie kim jest Bóg (teologia) prowadzi nas do właściwej
postawy względem Niego, a także do czynienia rzeczy, które znajdują Jego
upodobanie (pobożność). Kalwin pisze: „Całe życie chrześcijanina powinno być
praktyką pobożności”.
Celem pobożności, podobnie
jak całego życia chrześcijańskiego, jest chwała Boża, która świeci w Jego
atrybutach, strukturze świata a także w śmierci i zmartwychwstaniu Jezusa
Chrystusa. Zdaniem Kalwina, mottem życiowym każdego prawdzie pobożnego
człowieka są słowa: „Jesteśmy w Bogu: żyjmy i umierajmy dla Niego. Niech Jego
mądrość i wola rządzą wszystkimi naszymi działaniami”.
W jaki sposób uwielbiamy
Boga? Jak Kalwin pisze: „Bóg określił drogę, w której będzie uwielbiony przez
nas, mianowicie pobożność, która polega na posłuszeństwie Jego Słowu. Ten kto
przekracza te granice, nie oddaje czci Bogu i zniesławia Go”. Posłuszeństwo
obejmuje całkowite poddanie Bogu, Jego Słowu oraz Jego woli.
Dla Kalwina pobożność ma
wymiar wszechstronny: teologiczny, eklezjologiczny i praktyczny. Z perspektywy
teologicznej pobożność może być osiągnięta jedynie poprzez zjednoczenie i
komunię z Chrystusem. Tylko w Chrystusie pobożni ludzie mogą żyć jako słudzy
swojego Pana, wierni żołnierze swojego Dowódcy oraz posłuszne dzieci swojego
Ojca.
Komunia z Chrystusem jest
zawsze rezultatem działania Ducha, który jednoczy wierzącego z Chrystusem za
pomocą Słowa Bożego. Przez wiarę, wierzący przyjmują łaskę Chrystusa i
wzrastają w Nim.
Eklezjologicznie dla
Kalwina pobożność jest pielęgnowana w Kościele przez głoszenie Słowa,
sprawowanie sakramentów oraz śpiewanie Psalmów. Wierzący praktykują pobożność
przez Ducha poprzez służbę nauczania Kościoła, przechodząc od duchowego
niemowlęctwa do pełni dojrzałości w Chrystusie.
Głoszenie Słowa jest
naszym pokarmem duchowym i lekarstwem dla zdrowia duchowego. Dzięki
błogosławieństwu Ducha, usługujący są duchowymi lekarzami, którzy stosują Boże
Słowo dla naszych dusz, dokładnie tak jak lekarze ziemscy pomagają naszym
ciałom.
Kalwin definiuje
sakramenty jako świadectwa „łaski Bożej skierowanej ku nam, potwierdzonej przez
zewnętrzne znaki, z wzajemnym poświadczeniem naszej pobożności wobec Niego”.
Będąc widzialnym Słowem sakramenty są „ćwiczeniem pobożności”. Wzmacniają naszą
wiarę, wzbudzają w nas wdzięczność wobec Boga za obfitość Jego łaski i pomagają
nam samym ofiarować się Mu jako żywe ofiary.
Kalwin postrzegał Psalmy
jako podręczniki kanonicznej pobożności. Pisze: „Nie ma innej księgi, w której
w sposób bardziej doskonały pouczono by nas o właściwym wychwalaniu Boga, lub
też w której bylibyśmy mocniej poruszeni do praktykowania pobożności”. Przez
działanie Ducha Świętego, psalmy stają się melodią serc dla Bożej chwały.
Właściwie, chociaż Kalwin
postrzegał kościół jako żłobek pobożności, równie mocno wskazywał potrzebę
osobistego oddania. Taka pobożność była dla niego: „początkiem, środkiem oraz
końcem chrześcijańskiego życia”. Zawiera w sobie wiele praktycznych wymiarów
codziennego życia, ze szczególnym podkreśleniem płynącej z głębi serca
modlitwy, pokuty, samozaparcia, wzięcia krzyża oraz posłuszeństwa.
Kalwin dążył do pobożności
w swoim życiu. Po skosztowaniu dobroci i łaski Bożej okazanej w Jezusie
Chrystusie, zabiegał o nią, starając się poznać i czynić każdego dnia tylko to,
co było wolą Boga. Jego teologia i eklezjologia wyrażały się w praktycznej,
szczerej, skoncentrowanej na Chrystusie pobożności, która ostatecznie głęboko
wpłynęła i przemieniła Kościół, społeczność i świat.
Joel Beeke