„Tych bowiem, których on przedtem znał, tych też przeznaczył, aby stali się podobni do obrazu jego Syna, żeby on był pierworodny między wieloma braćmi. Tych zaś, których przeznaczył, tych też powołał, a których powołał, tych też usprawiedliwił, a których usprawiedliwił, tych też uwielbił” (Rz 8:29-30)
W teologii mówimy o ordo
salutis i historia salutis. Historia salutis jest historią
zbawienia, na której jest skoncentrowana jest Biblia. Kiedy zajmujemy się
teologią z perspektywy historia salutis, rozważamy to co Chrystus, nasza
Głowa, uczynił, co otrzymał, a następnie przechodzimy do rozważań naszego
uczestnictwa w Jego dziele, jako tych, którzy stanowią cześć Jego Ciała.
On cierpiał i był
uwielbiony. Zmartwychwstał i wstąpił do nieba gdzie zasiada na tronie
majestatu; a my w jedności z Nim cieszymy się przywilejami, a także oczekujemy
na to co w pełni wydarzy się w przyszłości. On jest sędzią wszystkich ludzi, a
my w jedności z Nim również będziemy sądzić świat. To wszystko zawiera się w
terminie historia salutis.
Termin ordo salutis oznacza
porządek zbawienia. Skupia się na aktach działania Boga i reakcji jednostki na
zbawienie. Bóg wzywa i odradza nas, abyśmy mogli odpowiedzieć pokutą, wiarą i
posłuszeństwem. Za boskim wezwaniem stoi Boże postanowienie o wyborze. Ordo
salutis nie dotyczy czasowej sekwencji zdarzeń, ale logicznego porządku.
Paweł podaje nam
skondensowaną formę ordo salutis w Liście do Rzymian 8:29-30. Mówi
nam, że Bóg z góry wybrał pewnych ludzi i predestynował ich, aby byli podobni
do obrazu Jego Syna. Ponieważ Bóg jest wieczny, Jego przedwiedza i
predestynacja nie są sekwencyjnymi działaniami, ale logicznymi aspektami Jego
odwiecznego postanowienia. Rzymian 8:30 mówi, że Bóg wezwał tych ludzi do
swojego Królestwa, a ci którzy są wezwani są też i usprawiedliwieni. Ponieważ
jesteśmy usprawiedliwieni przez wiarę, możemy wstawić wiarę pomiędzy powołaniem
i usprawiedliwieniem. W rzeczywistości, poprzez wewnętrzne powołanie, Bóg
odradza nas na nowo i dopiero wtedy jesteśmy w stanie przyjść do Niego w
pokucie oraz w wierze, aby otrzymać usprawiedliwienie.
W tym całym dziele nie ma
sekwencji czasu, tak jakbyśmy mogli zostać powołani przed odrodzeniem, a
następnie żyć jako odrodzeni ludzie bez upamiętania, lub pokutować a nie
zwrócić się w kierunku Chrystusa.
Nie, wszystkie aspekty
zbawienia są logiczną konsekwencją mającą miejsce w jednym zdarzeniu. Kiedy Bóg
nas powołuje, natychmiast jesteśmy odrodzeni, a wtedy odwracamy się od naszych
grzechów w stronę Boga, który nas usprawiedliwia. Ci, którzy są
usprawiedliwieni są również tymi, którzy zostają uwielbieni, w znaczeniu bycia
adoptowanymi jako dzieci Boże.
Coram Deo
Wartością teologii Ordo
Salutis jest to, że pozwala nam w sposób jasny zobaczyć, że to Bóg zbawia
człowieka, uwalniając go od grzesznej skłonności, która chciałaby mieć jakiś
udział we własnym zbawieniu. Nie głosimy: „Znalazłem Go”, ale „On znalazł
mnie”. Radujcie się więc, że to Bóg jest autorem i dokończycielem waszej wiary.
Oprac. na podstawie ligonier.org