„Tak bowiem Bóg umiłował
świat, że dał swego jednorodzonego Syna, aby każdy, kto w niego wierzy, nie
zginął, ale miał życie wieczne” (J 3:16).
W naszych rozważaniach usprawiedliwienia zobaczyliśmy, że wiara jest tylko instrumentem poprzez, który otrzymujemy sprawiedliwość Chrystusa. Sprawiedliwość naszego Pana jest podstawą naszego usprawiedliwienia i jest nam przypisana w momencie, kiedy zaufamy tylko Jezusowi w sprawie swojego zbawienia. To wtedy Bóg Ojciec ogłasza nas sprawiedliwymi i daje nam życie wieczne. To wszystko dokonuje się całkowicie niezależnie od wykonywanych przez nas uczynków.
Usprawiedliwienie tylko
przez wiarę zostało zaatakowane przez rzymski katolicyzm, który głosił, że
usprawiedliwienie jest połączeniem wiary i dobrych uczynków. Jednym z motywów
takiego przedstawienia usprawiedliwienia, była obawa Rzymu, że ta doktryna zachęci
ludzi do niemoralnego życia. Rzym obawiał się, że niedbałe przyjęcie Jezusa,
bez jakiejkolwiek zmiany swojego życia może zostać przyjmowane jako wiara,
która usprawiedliwia człowieka.
W odpowiedzi na takie
zarzuty, protestanccy reformatorzy przedstawili biblijną definicję wiary.
Prawdziwa wiara zawsze prowadzi do zmiany życia. Dzisiaj przyjrzyjmy się
definicji wiary danej nam przez Reformatorów, aby pokazać, że wiara nie jest
tylko swobodną akceptacją Jezusa.
Reformatorzy stwierdzili,
że biblijna wiara ma trzy zasadnicze aspekty: notitia, assensus i fiducia.
Notitia.Odnosi się do
treści wiary, do rzeczy w które wierzymy. Kładziemy naszą wiarę w coś, a mówiąc
konkretniej, w kogoś. Aby wierzyć, musimy coś wiedzieć o tym kim jest Pan Jezus
Chrystus.
Assensus.Assensus to nasze
przekonanie, że treść naszej wiary jest prawdą. Możesz wiedzieć o wierze
chrześcijańskiej, a mimo to nie być przekonanym o jej prawdziwości. Prawdziwa
wiara mówi, że treść, notitia, nauczana przez Pismo – jest prawdą.
Fiducia.Fiducia odnosi się
do osobistego zaufania i oparcia. Wiedza i przekonanie o prawdziwości wiary
chrześcijańskiej nie są wystarczające. Nawet demony mają taką wiarę (Jk 2:19).
Wiara jest tylko wtedy skuteczna, kiedy wiemy o słowach Chrystusa, akceptujemy
je, a także polegamy tylko na Nim w kwestii naszego zbawienia.
Coram Deo
Czy znasz Pana Jezusa
Chrystusa? Czy wiesz o bezgrzesznym życiu, które prowadził na ziemi, a także o
dziele którego dokonał na krzyżu? Czy wierzysz w to co On sam mówił o sobie?
Czy zaufałeś Mu, aby stał się twoim ratunkiem przed gniewem Boga? Poświęć
trochę czasu, aby zadać sobie te pytania. Jeśli nigdy nie wierzyłeś w
Chrystusa, uwierz dziś. Jeśli jesteś chrześcijaninem, to proś Boga, aby twoja
wiara w Zbawiciela mogła wzrastać.
Oprac. ligonier.org
Definicja wiary
zaproponowana przez Martyna Lloyda-Jones’a: „Czym zatem jest wiara? Wiara w
rzeczywistości oznacza zawierzenie Bogu, zawierzenie wszystkiemu, co On mówi
nam o sobie, wszystkiemu, co mówi nam o swoich dokonaniach, wszystkiemu, co Bóg
mówi nam, że jeszcze zamierza zrobić oraz całkowite, absolutne powierzenie temu
wszystkiemu samych siebie. Czym jest wiara? Wiara oznacza rozumowanie i
argumentowanie na podstawie objawienia. Wiara oznacza, że nie próbuję dojść do
Boga poprzez swoje rozumowanie, ale wierząc danemu przez Boga objawieniu,
rozumuję z niego. Wiara oznacza wyciąganie nieuniknionych wniosków z tego, co
powiedział Bóg”.
i Jana Kalwina: „Wiara jest mocnym i pewnym poznaniem Bożej życzliwości względem nas, która oparta na niezasłużonej prawdzie obietnicy w Chrystusie, przez Ducha Świętego objawiona zostaje naszym umysłom i wyryta w naszych sercach”.