Purytanie kochali Słowo, żyli nim i oddychali, rozkoszowali się mocą Ducha Świętego, jaka towarzyszyła Biblii. Traktowali sześćdziesiąt sześć ksiąg Pisma jako bibliotekę Ducha Świętego, łaskawie pozostawioną w spadku chrześcijanom. Uważali, że poprzez nie przemawia do nich Bóg jako Ojciec i przekazuje prawdę, której będą ufać przez całą wieczność. Było dla nich środkiem odnowienia umysłu i przekształcenia życia napełnionym mocą przez Ducha Świętego.
Purytanie z upodobaniem
badali Słowo, słuchali i śpiewali treści w nim zawarte, a także zachęcali
innych, by czynili o samo. Purytanin Richard Greenham proponował osiem sposobów
czytania Pisma: starannie, mądrze, z przygotowaniem, z rozważaniem, z rozmową,
z wiarą, z praktyką i z modlitwą. Thomas Watson z kolei podał liczne wskazówki,
jak słuchać Słowa: przyjdź do Słowa ze świętym apetytem i sercem zdolnym do
nauki. Przesiaduj u stóp Słowa z uwagą, przyjmuj je z pokorą i połącz je z
wiarą. Następnie zachowaj Słowo, módl się nad nim, praktykuj je i rozmawiaj o
nim z innymi.
Purytanie wzywali
wiernych, by uczynili Słowo centrum zarówno swojej wiary, jak i postępowania.
Richard Baxter w swoim „Chrześcijańskim poradniku” pokazał, że purytanie
uważali Biblię za godny zaufania przewodnik we wszystkich dziedzinach życia.
Każdy przypadek sumienia był podporządkowany wskazówkom Pisma. Henry Smith
powiedział: „Powinniśmy mieć zawsze przed sobą Słowo Boże jako normę i wierzyć
tylko w to, czego ono naucza, kochać tylko to, co poleca, mieć w nienawiści
tylko to, czego zakazuje, czynić tylko to, co nakazuje”.
Stały czytelnik pism
purytanów stwierdzi, że ich biblio centryczność jest zaraźliwa. Chociaż ich
komentarze do Ksiąg Biblii nie są ostatnim słowem w egzegezie biblijnej, to
jednak pokazują, jak być z całego serca posłusznym poselstwu Biblii. John
Flavel powiedział: „Pismo Świętego naucza nas najlepszego sposobu życia,
najszlachetniejszego sposobu znoszenia cierpień i najspokojniejszego sposobu
umierania”.
Purytanie rozumieli, że
chrześcijaństwo bezmyślne rodzi chrześcijaństwo tchórzliwe. Antyintelektualna
Ewangelia szybko staje się pustą i bezkształtną Ewangelią, niewykraczającą poza
„odczuwane potrzeby”. Tak właśnie dzieje się obecnie w wielu kościołach. Tak
niewielu rozumie, że jeśli między tym, w co wierzą umysłem chrześcijanie i
niewierzący jest niewielka różnica, wkrótce nie będzie większej różnicy w ich
życiu. Literatura purytańska jest wspaniałą odpowiedzią na ten problem.
Purytanin, Richard
Greenham podaje osiem wskazówek dotyczących czytania Słowa Bożego:
1) Staranność. Musimy
zachować większą staranność przy czytaniu Pisma Świętego niż przy czytaniu
innych rzeczy – lektura ta wymaga większej skrupulatności, niż szukanie
skarbów.
2) Mądrość. Musimy mądrze dobierać tematy, ich kolejność oraz czas. W zakresie
tematyki nie powinniśmy przechodzić od rzeczy objawionych do tego, co nie
zostało objawione, ani też nie należy poświęcać większości czasu
najtrudniejszym fragmentom Pisma Świętego. Lektura Słowa Bożego musi odbywać
się według jakiegoś porządku, ponieważ cała Biblia jest pokarmem dla dojrzałego
chrześcijanina.
3) Właściwie przygotowane
serce. Chcąc nauczyć się czegoś o Bogu musimy przystępować do lektury Pisma
Świętego z nabożnym lękiem przed Bogiem i Jego Majestatem, z wiarą w Chrystusa
i ze szczerością.
4) Rozmyślania. Jest to
kluczowa kwestia, tak samo jak przygotowanie się do czytania Pisma. Czytanie
może poszerzyć horyzonty, jednak tylko rozmyślanie zapewni głębię. Rozmyślanie
nad Słowem sprawia, że to co przeczytaliśmy, staje się naszą własnością.
5) Pobożne rozmowy.
Oznacza to prowadzenie pobożnych rozmów. Pobożni muszą dzielić się z innymi
tym, czego nauczyli się z Pisma – nie z dumą, lecz pokornie, ufając że gdzie
dwaj lub trzej gromadzą się na duchowe rozmowy, Bóg będzie pośród nich.
6) Wiara. List do
Hebrajczyków mówi, że wiara jest kluczem do przyjęcia Słowa z pożytkiem.
Czytania Pisma z wiarą oczyszcza ją. Lektura Biblii powinna doprowadzić do
wypróbowania wiary nie tylko w ogólnych zasadach życia, lecz także w konkretnych
uciskach. Tak jak złoto wypróbowuje się w ogniu, tak też wiarę wypróbowuje
ogień ucisku.
7) Praktyka. Praktyka
prowadzi do wzrostu wiary i do pokuty. Praktyka to najlepszy sposób nauki: im
bardziej wdrażamy Słowo w codziennym posłuszeństwie wiary, tym obficiej
wynagrodzi nas Bóg darami, by lepiej Mu służyć i wdrażać Słowo w życie.
8) Modlitwa. Modlitwa jest
niezbędnym elementem lektury Pisma. Modlitwa musi poprzedzać lekturę Biblii,
towarzyszyć jej i następować po niej. Modlitwa musi z konieczności obejmować
dziękczynienie: „Skoro jesteśmy zobowiązani dziękować Bogu gdy nakarmi nasze
ciała, o ileż bardziej jesteśmy zobowiązani dziękować kiedy nakarmi nasze
dusze!. Aby Biblia dotarła do nas, musimy najpierw dotrzeć do niej.
Zaniedbywanie Słowa to zaniedbywanie Pana. Ci, którzy czytają Pismo Święte
„jako listy miłosny Boga do nas” doświadczą jego rozgrzewającej i
przekształcającej mocy.
Opracowane na podstawie:
Purytanie. Biografie i dzieła
Randall Pederson, Joel Beeke
Instytut Tolle Lege
Zobacz także: Jak
czytać Biblię? Podstawowe zasady interpretacji